בעידן של כסף , פירסום וסטטוס אישי ,אחד הטרנדים החזקים שרצים היום בעולם הספורט המודרני הוא יצירת מודל עסקי המבוסס על הכנסות שמגיעות מאוהדי הקבוצה .
חלק מהטענות נגד המודל העסקי (שבו ניתן למנות את עיקרון השיתוף בקבלת ההחלטות השיווקיות במועדון) שמעלים אותם מתנגדים מתבססות על ההנחה שהאוהדים לא מהווים גורם אשר מכניס כסף למועדון אלא רק גורם להוצאות מיותרות ולא נחוצות כמו קנסות על התנהגות האוהדים , הוצאות שיטור וסדרנות וביטוח למקרה אסון .
האמנם? קבוצות גדולות כמו ברצלונה, ריאל מדריד ומנצסטר יוניטד לא רק מסתמכות על הפירסום הקונבציונלי באמצעי המדיה השונים כמקור הכנסה ,אלא בונות חלק ניכר מהתקציב שלהן על מכירות מוצרים לאוהדים, חולצות ,כדורים חתומים , צעיפים ושאר פריטים שונים אשר נושאים את סמל המועדון .
אצלנו בישראל , התחום שנקרא מרצ'נדייז עדיין נמצא בחיתוליו , רוב הקבוצות (בעיקר הקטנות ) מוכרות את הפריטים שלהן באיצטדיון המקומי, ל4 הקבוצות הגדולות יש גם חנות אחת או שתים באזורים שונים בעיר ובמקרים טובים יותר חברת האופנה שמאמצת את המועדון מקצה פינה לטובת המועדון באחת מחנויות הדגל שלה .
אצל הקבוצות הקטנות , כמעט ולא תראה חנות או עמדה למכירת אבזרי עידוד או פריטי לבוש של הקבוצה האהודה, במידה ויש חוג אוהדים רציני הוא יארגן מכספו כמות מוגבלת של פריטי לבוש , ברוב המקרים מדובר על צעיפים וכובעים .
גם אצלנו בראשון לציון נושא המרצ'נדייז לא קיים , למרות הפוטנציאל האדיר שיש לעיר , במועדון הכדורגל בראשון לציון עדיין לא הפנימו את העובדה שברגע שיציעו פריטי לבוש איכותיים או מוצרים שונים אשר נושאים את סמל המועדון והעיר לקהל האוהדים, הקהל לא יתעלם מהנושא ויקנה מתוף רצון להיות מזוהה עם הקבוצה .
בעבר היה ניסיון של מועדון הכדורגל הפועל ראשון לציון למכור חולצות שחקנים לאוהדים , אולם הנושא לא צלח ומדוע ?
לפני כשנתיים , החלה לאמץ את הקבוצה חברה להשכרת רכב, כחלק מחוזה האימוץ יוצרו חולצות חדשות עם הלוגו של החברה המאמצת ומה נותר לעשות עם החולצות הישנות שאין להם דורש?
נמכור לאוהדים?אכן , זאת החלטה שהתקבלה וקיבלה את המשפט היפה באתר הקבוצה "במסגרת החיבור בן הקבוצה לקהל… " וכמו שאתם יודעים את כמות החולצות שנמכרו לאוהדים (100 ש"ח לחולצה ) ומוצגות לראווה ביציעי הברפלד אפשר למנות על יד אחת .
הקהל ,חובב הספורט שמלווה את הקבוצה מידי שבוע כבר עשרות שנים באדיקות רבה , לא מעוניין לקבל את הישן הפגום והמשומש , אלא את החדיש , המקורי והאיכותי .
ביום שהנהלות קבוצות הכדורגל יבינו שהיחס לאוהדים מהווה מקור להכנסה פוטנציאלית עתידית כך יתאפשר למועדונים להסתמך כלכלית מידי שנה על הקהל , בראשון לציון יש פוטנציאל לא ממומש של קהל צמא למרצ'נדייז אשר ממתין לאותו גורם שירים את הכפפה ויהפוך את החיבור בן המועדון לתושבי העיר שמלווים אותו לחזק הרבה יותר .